Dag 3 donderdag 10-08-2017

10 augustus 2017 - La Garde-Adhémar, Frankrijk

Dag 3 Grotten en wandelingen (donderdag 10 Augustus )

Vandaag zijn we naar de grotten van de grand site de l'Aven d'Orgnac gegaan. Om 10:00 uur hadden ze een Nederlandse rondleiding maar helaas waren we 10 minutes te laat en moesten we ander half uur wachten op een Engels talige rondleiding. In de tussen tijd zijn we naar het bij passende museum gegaan met een Nederlandse audio set maar na nog geen vijf minuten hadden ze het alle drie alweer gehad en zijn op het terras gaan zitten. GrottenOm 12:30 begon de rondleiding in het Engels en kregen we eerst een film te zien over de ontdekking en de vorming van de grot. Op de tekening binnen bij de entree was te zien dat de tunnel meer dan 4 kilometer lang was. Wij gingen maar een gedeelte doen, 720 treden naar beneden dat iets meer dan 100 meter diep. In de 4 km grot hebben we drie kamers gezien van verschillende grote. Veel stalig mieten en weinig stalig tieten vanwege de snelheid van het water dat door de grond seipelt was er geen tijd om een stalig tiet te vormen. Na de grotten hebben we een ijsje gegeten en zijn naar Bois de Paiolive gegaan (sprookjesbos). Sprookjesbos 1,5 kmDit bos kenmerkt zich door de vele zomereiken en steeneiken. We hebben eerst de 1,5 km gelopen speciaal voor kinderen, een pad waarop ze kunnen klauteren en klimmen. Na de 1,5 km  hebben Lara .en ik de 4 km gelopen langs steile rotsformaties en steile berg paadjes. De terugweg van Bois de Paiolive naar Mas Bella Cortis bedroeg zo'n 71 km. Vanwege het tijdstip hebben we de plaatsen Balazuc en Vogue overgeslagen.